P  I  L  A  T  E  S

 

Opracowana przez Josepha H. Pilatesa ponad 80 lat temu, metoda składa się z serii ćwiczeń, które koncentrują się przede wszystkim na mięśniach brzucha, szczególnie tych najgłębiej położonych. Oprócz uformowania pięknego płaskiego brzuszka, silne mięśnie brzucha poprawią Twoją równowagę i koordynację, a także ułatwią wykonywanie innych rodzajów ćwiczeń. 

Poza formowaniem mięśni brzucha, ćwiczenia Pilatesa wzmacniają również i rozciągają całe ciało, od czubka głowy aż po palce stóp, poprawiając sylwetkę. Ten wyjątkowy system ćwiczeń kształtuje długie, sprawne i proporcjonalne ułożone mięśnie - muskulaturę tancerza.

Metoda Pilatesa łączy ćwiczenia fizyczne z koncentracją umysłu i kontrolą oddechu. Tajemnica sukcesu tej metody nie opiera się na samym wykonywaniu ruchów. Wiele z nich nie różni się od typowych przysiadów, skłonów czy pozycji jogi. Kluczem jest coś, co nazywamy ośrodkiem energii - twój brzuch, twoje centrum, środkowa obręcz twojego ciała.

Metoda Pilatesa porusza najgłębszą warstwę mięśni brzucha, kompletnie zmieniając i modelując twoje ciało. W przeciwieństwie do podnoszenia ciężarów, podczas którego w danym momencie ćwiczy tylko jeden mięsień, w metodzie Pilatesa pracują wszystkie, poczynając od obręczy środkowej, aż po pozostałe części ciała. Przy podnoszeniu ciężarów, a nawet w czasie skłonów w przód, wzmacniasz mięśnie skracając je, zasadniczo bardziej niż ściskając. W metodzie Pilatesa mięśnie wykonują szereg bardziej złożonych ruchów. Wzmacniasz mięśnie rozciągając je, tak że, ich końce oddalają się od siebie, a nie kurczą. W wyniku rozciągania i wzmacniania ciało staje się szczupłe i muskularne, jak u tancerza.

W przeciwieństwie do tego, co sądzi wielu ludzi, metoda Pilatesa nie jest nowa, Joseph Pilates opracował swoją metodę ćwiczeń sprawnościowych, aby przyspieszyć rehabilitację przykutych do łóżek pacjentów angielskiego szpitala, w którym pracował jako pielęgniarz podczas pierwszej wojny światowej. Aby pomóc im powrócić do sił, Pilates przymocował do ich łóżek sprężyny, które rozciągali i ściskali.

Kiedy w latach dwudziestych Joseph Pilates przeprowadził się do Nowego Jorku, przywiózł ze sobą udoskonaloną przez siebie metodę ćwiczeń. Na początku zgłaszali się do niego po pomoc kontuzjowani tancerze. Poddawał ich serii ćwiczeń na maszynie, którą nazywał urządzeniem usprawniającym. Ten podobny do łóżka przyrząd miał przesuwaną poziomo platformę ze sprężynami, które można było regulować, uzyskując opór proporcjonalny do siły pacjenta.